معرفی اداره کل
اداره کل نوسازي مدارس استان گيلان، دستگاه اجرائي عمراني، زير مجموعه سازمان نوسازي مدارس کشور مي باشد که در سال 1355 فعاليت خود را با عنوان گروه نوسازي مدارس آغاز نموده، در سال 1366 به مديريت نوسازي و در سال 1372 به اداره کل ارتقاء يافته است. اين اداره کل وظيفه احداث، تکميل، تعمير و تجهيز واحدهاي آموزشي استان را به عهده دارد.
قانون تأسيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور
مصوب 1354/02/28
ماده 1- به منظور احداث و توسعه و ترميم و نوسازي ساختمانهاي مدارس تابع وزارت آموزش و پرورش و تهيه وسائل و تجهيزات مورد نياز آنها و تعيين معيارها و استانداردهاي مطلوب براي تجهيزات مدارس مذكور سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور كه در اين قانون سازمان ناميده ميشود در وزارت آموزش و پرورش تأسيس ميگردد.
ماده 2- وظائف سازمان عبارت است از:
الف- انجام دادن بررسيهاي لازم براي استقرار مدارس در مناطق مختلف كشور با توجه به تغييراتي كه از نظر مسائل جمعيتي، اقتصادي و اجتماعي حاصل ميشود.
ب- بررسي و تهيه نقشههاي ساختمان مدارس در هر منطقه با توجه به شرايط اقليمي و با تأييد وزارت راه و شهرسازي.
ج- تهيه برنامه براي ساختمانهاي مدارس.
د- احداث بناي مدارس و توسعه و ترميم و نوسازي مدارس موجود.
تبصره - سازمان ميتواند مباشرت عمليات اجرايي را به شوراهاي آموزش و پرورش مناطق يا كميسيونهاي 3% (ناظر سهم آموزش و پرورش) موضوع قانون نظارت در مصرف سهميه آموزش و پرورش مصوب تير ماه 1334 محول نمايد كه طبق مقررات ناظر بر اعتبارات مربوط عمل شود.
ماده 3- سازمان داراي شورايي به رياست وزير آموزش و پرورش و مركب از افراد زير خواهد بود:
1- دبير كل سازمان امور اداري و استخدامي كشور يا معاون او.
2- معاون وزير مشاور و رييس سازمان برنامه و بودجه.
3- معاون وزارت امور اقتصادي و دارايي.
4- معاون وزارت راه و شهرسازي.
5- معاون وزارت تعاون و امور روستاها.
6- معاونان اداري و مالي و طرح و بررسيها و يك معاون ديگر وزارت آموزش و پرورش به انتخاب وزير آموزش و پرورش.
تبصره- وظايف و اختيارات شوراي سازمان در زمينه تعيين خط مشي و برنامهها و آييننامهها و تشكيلات سازمان به موجب آييننامهاي خواهد بود كه به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأييد سازمان امور اداري و استخدامي كشور به تصويب هيأت وزيران ميرسد.
ماده 4- رييس سازمان از طرف وزير آموزش و پرورش منصوب ميشود و سمت دبير شورا را خواهد داشت.
ماده 5- سازمان براي انجام دادن وظائف موضوع ماده 2 اين قانون طبق آييننامهاي كه به تصويب شوراي سازمان خواهد رسيد قراردادهاي لازم را منعقد كرده و بهاي خدمات فني، حق تحقيق، حق مشاوره و حق نظارت را با رعايت مفاد آييننامه مذكور پرداخت ميكند.
ماده 6- مقررات استخدامي سازمان با رعايت تبصره ماده 112 قانون استخدام كشوري به تصويب شوراي سازمان خواهد رسيد.
ماده 7- سازمان مشمول حد نصاب مقرر در ماده 37 اصلاحي قانون حفاظت و بهرهبرداري از جنگلها و مراتع كشور مصوب 1349/04/07 نميباشد.
ماده 8- كليه واحدهايي كه در وزارت آموزش و پرورش در زمينه فعاليتهاي سازمان انجام وظيفه ميكنند با اعتبارات و تعهدات و كاركنان آنها با تشخيص وزير آموزش و پرورش به سازمان منتقل ميشوند.
قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و دو تبصره پس از تصويب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه 1354/02/17، در جلسه روز يكشنبه بيست و هشتم ارديبهشت ماه يك هزار و سيصد و پنجاه و چهار شمسي به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.
قانون تاسيس اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گيلان
در ارديبهشت ماه 1354 قانون تاسيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور به عنوان يک سازمان وابسته به وزارت آموزش و پرورش و با هدف احداث، توسعه، ترميم، تجهيز، تعيين معيارها و استانداردهاي مطلوب ساختمانهاي مدارس به تصويب مجلس شوراي ملي وقت رسيد و از اوايل 1355 فعاليت خود را رسماً آغاز نمود. به تبع تشکيل سازمان، واحدهاي سازماني نيز فعاليت خود را شروع کردند. اداره کل نوسازي مدارس استان گيلان فعاليت خود را در سال 1355 و با عنوان گروه نوسازي مدارس آغاز نموده، در سال 1366 به مديريت نوسازي و در سال 1372 به اداره کل ارتقاء يافته و وظيفه احداث، تکميل و تجهيز واحدهاي آموزشي استان را به عهده دارد.
اهداف و چشم انداز آینده
بازسازی مدارس تخریبی و خطرآفرین، تعمیم و توسعه فرهنگ مشارکت مردم در امر مدرسه سازی، ساماندهی مدارس روستائی، تجهیز واحدهای آموزشی جدید الاحداث به وسایل اداری، آموزشی و کمک آموزشی جدید، استفاده از خدمات مشاورین و طراحی و اجرای پروژه های خاص مخصوص دانش آموزان دختر، احداث سالن های چند منظوره با ابعاد متناسب به منظور تعمیم ورزش دانش آموز، احداث و توسعه مراکز پیش دبستانی، بهینه سازی مصرف انرژی در پروژه ها، ارتقاء سطح مهارتهای علمی و عملی پرسنل اداره کل، بررسي وضع موجود مناطق آموزش و پرورش، برنامه ساخت و استقرار فضاهاي جديد با توجه به تحولات جمعيتي و قانوني و ايجاد مطالعه در زمينه هاي:
1- مدرسه و ايمني
2- مدرسه و بهداشت فردي و بهداشت محيط
3- مدرسه و نمادهاي فرهنگي و ديني
4- مدرسه و حقوق شهروندان
5- بازنگري در بوفه مدارس
6- چند منظوره و منعطف نمودن مدارس